KGMMB, i-Guru senada mahu DLP dikaji semula

KUALA LUMPUR: Kesatuan Guru-Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB) mengulangi pendirian menyokong sekiranya Program Dwibahasa (DLP) di sekolah rendah dan menengah yang dilaksanakan sejak 2016, dibatalkan.

Presiden KGMMB, Jasni Md Kechik, berkata ia berikutan bilangan guru berkebolehan untuk menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) subjek Matematik serta Sains dalam bahasa Inggeris sangat terhad.

 

Beliau berkata taburan bilangan guru berkemampuan menjalankan PdP dua subjek berkenaan dalam bahasa Inggeris adalah tidak sekata antara sekolah, kali gus menyebabkan matlamat asal pelaksanaan DLP tersasar.

Sebaliknya beliau mencadangkan supaya kerajaan memperhalusi pelaksanaan Program Imersif Tinggi (HIP) sejajar usaha pengukuhan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar.

DLP adalah program pengukuhan bahasa Inggeris dengan sekolah diberi pilihan menawarkan PdP subjek Matematik dan Sains dalam dua bahasa, iaitu bahasa Melayu dan bahasa Inggeris berdasarkan permintaan ibu bapa dan pengetua serta kesediaan sekolah melaksanakannya.

“KGMMB konsisten dengan pendirian supaya DLP dibatalkan dan kita tidak pernah bersetuju dengan pelaksanaannya kerana akan memberi tekanan kepada guru, sekali gus menjejaskan keberkesanan PdP terhadap pelajar.

“DLP ini memberi kesan kepada guru dan murid. Ada guru pakar Matematik tidak mahu mengajar subjek itu kerana kurang fasih berbahasa Inggeris. Kita tak boleh salahkan guru berkenaan kerana dia bukan opsyen bahasa Inggeris dan ia merugikan kedua-dua pihak.

“Ini akan menjejaskan keberkesanan pembelajaran murid, dikhuatiri akan mengakibatkan pelajar kurang berminat dengan subjek Sains dan Matematik,” katanya ketika dihubungi BH, hari ini.

Semalam, beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berkaitan bahasa Melayu dan pendidikan, termasuk Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mahu pelaksanaan DLP dikaji semula.

NUTP dilapor mengakui wujud masalah dalam penyediaan guru berkemahiran yang mencukupi bagi memastikan kejayaan serta mengelakkan polemik timbul.

Sementara itu, Presiden Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (i-Guru), Mohd Azizee Hasan, berkata Kementerian Pendidikan (KPM) perlu menubuhkan pasukan khas mengkaji keberkesanan DLP dengan membandingkan hasil di sekolah menawarkan program itu dan yang tidak menjalankannya.

“Daripada hasil kajian ini, KPM akan dapat menentukan secara objektif sama ada pelaksanaan DLP perlu diteruskan, selain adakah ia memberi peluang kepada pelajar melanjutkan pengajian dalam aliran sains dan sastera pada nisbah 60:40 atau sebaliknya.

“Malah, negara maju seperti Jerman, Perancis, Jepun dan Korea masih mengekalkan PdP dua subjek ini dalam bahasa ibunda masing-masing, sekali gus menimbulkan persoalan terhadap pelaksanaan DLP itu sendiri,” katanya.

Mohd Azizee berkata, iGuru melihat aspek pedagogi, penyediaan guru pakar, prasarana dan kesediaan murid menjadi faktor penentu kejayaan pelaksanaan DLP.

“Kebimbangan kita dengan dasar DLP ialah wujud jurang penguasaan murid bandar dan luar bandar dalam menguasai subjek Sains dan Matematik serta keupayaan bahasa Inggeris. Ini akan menjejaskan peluang ke institusi pengajian tinggi dan tawaran biasiswa.

“Pilihan terbaik ialah KPM perlu teliti dan menstruktur semula DLP kerana ia adalah pilihan ibu bapa. Manakala, tugas KPM menyediakan guru berkemahiran dan mencukupi.

“Kita berpandangan bahawa perlunya dasar Memartabatkan Bahasa Melayu, Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) diperkasakan kembali untuk mengangkat bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu serta melahirkan murid menguasai pelbagai bahasa lain demi menghadapi tuntutan global,” katanya.

Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/07/712185/kgmmb-i-guru-senada-mahu-dlp-dikaji-semula